Het Nederlandse varend erfgoed loopt gevaar. Door alle regels kunnen de boten soms nergens meer liggen of varen. Het Binnenhof en de Stopera puzzelen op mogelijkheden om historische schepen een uitzonderingspositie te geven.
Hoe zouden mensen het vinden als vanwege regelgeving een stukje van de Munttoren moet worden afgezaagd? Of de maximale breedte van panden het zou vereisen dat er een vleugel van het Centraal Station wordt gesloopt? Of dat het Paleis op de Dam verhuist naar Nieuw-West?
Voor eigenaren van antieke schepen is het heel gewoon dat ambtenaren eisen dat zij hun originele vaartuig op de werf korter, smaller of lager maken, of vertellen dat hun schip helemaal weg moet. Oorzaak is het toenemende aantal regels van diverse overheden waaraan woonschepen moeten voldoen. Uitzonderingen, zoals voor de uitstoot van antieke auto's, worden voor antieke boten nauwelijks gemaakt.
"Wat doen we straks met de groep schepen met motoren die nog op petroleum lopen, de voorlopers van de oude dieselmotoren?" zegt Piet Dekker, de trotse eigenaar van beurtschip Krommenie 1 in de Museumhaven, die op een oude Kromhout-dieselmotor loopt. "Ze zijn voor het milieu niet superschoon. Maar als de motoren maar een paar uurtjes per jaar lopen, is de uitstoot te verwaarlozen."
Extra kosten
Dekker vecht al jaren tegen onnodige regelgeving van de gemeente en het rijk die onbedoeld enorme schade toebrengt aan oude schepen en hun eigenaren op kosten jaagt. Want dat is de tweede grote ergernis van de erfgoedschippers. De gemeente heeft volgens Dekker de laatste jaren de lig- en havengelden voor alle pleziervaartboten enorm opgeschroefd. Zij kreeg bijval van bewoners die menen dat rijke botenbezitters best voor alle kosten van het beheer van het water en de kades kunnen opdraaien.
Maar, stelt Dekker, niet alle eigenaren van deze historische pleziervaartboten zijn welgesteld. En ze zijn al veel geld kwijt door prijzige restauraties en onderhoud.
Bron: Parool (aanmelden om in zijn geheel te lezen) - via Nieuwsbrief Scheepspost.info
Hoe zouden mensen het vinden als vanwege regelgeving een stukje van de Munttoren moet worden afgezaagd? Of de maximale breedte van panden het zou vereisen dat er een vleugel van het Centraal Station wordt gesloopt? Of dat het Paleis op de Dam verhuist naar Nieuw-West?
Voor eigenaren van antieke schepen is het heel gewoon dat ambtenaren eisen dat zij hun originele vaartuig op de werf korter, smaller of lager maken, of vertellen dat hun schip helemaal weg moet. Oorzaak is het toenemende aantal regels van diverse overheden waaraan woonschepen moeten voldoen. Uitzonderingen, zoals voor de uitstoot van antieke auto's, worden voor antieke boten nauwelijks gemaakt.
"Wat doen we straks met de groep schepen met motoren die nog op petroleum lopen, de voorlopers van de oude dieselmotoren?" zegt Piet Dekker, de trotse eigenaar van beurtschip Krommenie 1 in de Museumhaven, die op een oude Kromhout-dieselmotor loopt. "Ze zijn voor het milieu niet superschoon. Maar als de motoren maar een paar uurtjes per jaar lopen, is de uitstoot te verwaarlozen."
Extra kosten
Dekker vecht al jaren tegen onnodige regelgeving van de gemeente en het rijk die onbedoeld enorme schade toebrengt aan oude schepen en hun eigenaren op kosten jaagt. Want dat is de tweede grote ergernis van de erfgoedschippers. De gemeente heeft volgens Dekker de laatste jaren de lig- en havengelden voor alle pleziervaartboten enorm opgeschroefd. Zij kreeg bijval van bewoners die menen dat rijke botenbezitters best voor alle kosten van het beheer van het water en de kades kunnen opdraaien.
Maar, stelt Dekker, niet alle eigenaren van deze historische pleziervaartboten zijn welgesteld. En ze zijn al veel geld kwijt door prijzige restauraties en onderhoud.
Bron: Parool (aanmelden om in zijn geheel te lezen) - via Nieuwsbrief Scheepspost.info